Kan ABC styrke psykisk helse i den samiske befolkningen?

ABC for god psykisk helse i Saepmie – Sàpmi støttes av Sametinget. I prosjektet ABC for god psykisk helse i Saepmie – Sàpmi samarbeider Trøndelag fylkeskommune med Troms fylkeskommune. Tre trønderske samiske språkforvaltningskommuner er med – Snåsa, Røyrvik og Røros. Fra Troms deltar Lavangen, Tjeldsund og Tromsø. Sammen undersøker vi om det er mulig å utvikle ABC-rammeverket i en samisk kontekst, og om det har potensiale til å bygge og styrke psykisk helse blant den samiske befolkningen.

For å fremme psykisk helse og forebygge psykisk sykdom, forsøker vi gjennom ABC-tenkning, å utarbeide og gjennomføre tiltak som kan bidra til mindre diskriminering, mobbing og andre former for krenkelser. En viktig del av arbeidet, er å øke kunnskapen om det samiske miljøet blant barn og unge, slik at dette kan bli en brobygger mellom samiske og norske barn.

Målene skal vi nå gjennom kulturell utvikling av ABC til samisk kontekst i samhandling med det samiske miljøet. Det er spesielt viktig at barn og unge medvirker. Nøkkelen til vellykkede prosjekter for de unge ligger i det å involvere barn og unge gjennom hele prosessen. I praksis vil det si å spørre dem om hva det er de lurer på, hva de kan tenke seg å oppleve eller erfare, og hvordan dette skal gjøres.

Den samiske delen av befolkningen som involveres i prosjektet er ikke en ensartet gruppe. Derfor anser vi brobygging mellom ulike samiske miljøer som viktig. Dette gjøres ved å styrke samiske barn og unges identitet, selvfølelse og tilhørighet, gjennom samhandling i språklige, samiske fellesskap – i tillegg til aktiviteter hvor deltakerne kommer fra både norske og samiske miljøer.

ABC for god psykisk helse i Saepmie – Sàpmi retter seg hovedsakelig mot barn og unge. Samtidig er et godt resultat avhengig av at den voksne delen av innbyggerne i kommunene involveres. De voksne er viktige forbilder for de unge. Deres holdninger vil ha stor betydning for om prosjektet kan føre til mindre diskriminering, mobbing og andre former for krenkelser blant de unge.

Dette er ABC-aktivitetene i de trønderske kommunene

Røyrvik

Aktivitet 1: Tur til reingjerdet. Målgruppe: Elever i barne- og ungdomsskolen i Røyrvik og deres foresatte.

Elever og foresatte drar på tur til reingjerdet. Dette ble foreslått av elevene i 7. trinn som deltok på oppstartmøtet i mai 2025. Aktiviteten gjennomføres i uke 42 når det foregår slakt i reingjerdet.

Elevene skal oppleve samisk kultur, og det skal foregå formidling av ulike tema på turen. De har også en gamme der til bruk. Berit Ellen Gaino Jåma samarbeider med Mats Joma, som er leder for Reinbeitedistriktet, fagmedarbeider Ole-Mathis Gaino, og skolens rektor, Lars Erichsen om planlegging og gjennomføring. Turene ledes av Algot Jåma og Ole-Mathis Gaino, som er ressurspersoner i det samiske miljøet, og som kan formidle lokalhistorie.

Aktivitet 2: Flerkulturell aften. Målgruppe: Innbyggere i Røyrvik kommune.

Innbyggere i Røyrvik kommune inviteres til en flerkulturell aften med vekt på mat fra ulike kulturer, utstillinger, underholdning, musikk og dans. Berit Ellen Gaino Jåma samarbeider med ansvarlig for innvandrere i kommunen, Anne-Gunn Mikkelsen om arrangementet. I Røyrvik bor minoritetsspråklige fra Syria, Ukraina og flere andre land, i tillegg til samer, svensker og andre nordmenn. Intensjonen med tiltaket er å bygge inkluderende fellesskap gjennom en sosial samling hvor deling av mat og andre kulturelle opplevelser er sentralt. Deltakerne oppfordres til å komme i sin nasjonaldrakt. Samlingen holdes i Samfunnshuset og gjennomføres i november.

Røros

Aktivitet: Livsmestring i vinterland. Målgruppe: Røros skole, 8. trinn 58 elever og lærere. Sted: Flensmarka (Hådalen) ca. 35 km fra Røros skole.

Å kombinere livsmestring med en tverrfaglig kulturvandring gir elevene mulighet til å lære om seg selv, sitt lokalsamfunn og ulike kulturer – samtidig som de utvikler identitet, tilhørighet og sosiale ferdigheter. Aktiviteten gjennomføres i uke 40.

Elevene som starter i Ungdomsskole ved Røros skole kommer fra Brekken-, Glåmos- og Røros skole. Røros skole vil derfor sette søkelyset på ABC for god psykisk helse igjennom kulturminnevandring og livsendring. De har valgt å kalle tema for turen «livsmestring i vinterland». Navnet kommer av kulturminner på vinterboplasser.  

Ansvarlig for gjennomføring er Røros kommune ved koordinator i samisk forvaltningsområde, Ida Marie Bransfjell, og Røros skole ved Ungdomstrinn. Ressurspersoner som deltar er Johan Inge Greff, NASAK og Mattis Danielsen.

Snåsa

Aktivitet: Filmverksted for samisk ungdom. Målgruppe: Samisk ungdom 14 – 17 år.

Filmbussen skal besøke Snåsa i en helg i november. Dette er en aktivitet for samisk ungdom, arrangert av Snåsa kommune, som er kommunens første aktivitet knyttet til prosjektet ABC for god psykisk helse i Saepmie –Sàpmi. Samlingen i seg selv, og fellesskapet ungdommene opplever i arbeidet med å lage film, er et ABC-tiltak. Deltakerne kommer fra ulike samiske miljøer, og de har derfor behov for å møtes i språklige, samiske fellesskap, som kan styrkede unges identitet, selvfølelse og tilhørighet.

Under samlingen vil de samiske ungdommene få anledning til å foreslå ABC-aktiviteter som egner seg til å bygge bro mellom samisk og norsk ungdom.

Ansvarlig for gjennomføring av aktiviteten er Snåsa kommune ved språksenterets daglige leder, Hanne-Lena Wilks, Midtnorsk filmsenter og Filmbussen ved deres instruktører på samlingen.

Faglig referansegruppe for ABC for god psykisk helse iSaepmie – Sàpmi

Rollen til referansegruppa sine medlemmer er å fungere som faglige støttespillere for prosjektledere på fylkesnivå og for prosjektkoordinatorer på kommunenivå.

Suodji.no. ved Hanne Kristine Svinsås Magga. Stiftelsen/Falstadsenteret, Dembra ved Ina Pedersen. Stiftelsen/Narviksenteret, Dembra ved Joakim Evjen og Ann Kristin Kristensen. Sørsamisk helsenettverk ved Johan Inge Greff. Universitetet i Tromsø, samisk ungdom og samehets ved Ketil Lenert Hansen. SANKS ved Mariell Selnes Paulsen, Sámi klinihka - SÁNAG/SANKS – Forskning og utvikling.